fredag 3 september 2010

Att vara fri

Det är väl egentligen något helt annat än att anmäla sitt utträde ur Svenska kyrkan. Men det är ändå en symbolisk handling för mig - att inte tillhöra något förbund eller organisation om jag själv inte har valt det. Så idag fylls lappen i...
Och fader/moder Gud kan jag ju tro på ändå! :-D

På synonymer.se står det om ordet "fri":
1 obunden, lös, lösgjord, loss, lossad, rörlig, ohejdad, oreglerad, ohindrad; frigiven, frikänd, inte längre fängslad, på fri fot, frisläppt, befriad; (sport ) obevakad, omarkerad, ren 2 självständig, oberoende, oavhängig, utan band, suverän 3 ledig, obesatt, disponibel, vakant 4 ohämmad, otvungen, obesvärad , nonchalant, informell 5 öppen, blottad, oskymd, tillgänglig, vid, hinderfri, obegränsad 6 gratis, utan avgift, avgiftsfri, kostnadsfri
(motsatsord: 1 fast, bunden , instängd 2 beroende 3 upptagen 4 besvärad 5 skymd)

Just idag tar jag åt mig orden befriad, oberoende och obegränsad.
"Den obegränsade människan"... Kan man ha det som sin livsvision?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar