måndag 10 januari 2011

Häradsbetäckaren Birger

Jag har träffat tjuren Birger - han är en riktig häradsbetäckare!


Imorgon i Norra Halland kan vi läsa...

Snart har han gjort sitt på Stättareds 4H-gård, bohuskulletjuren Birger. Sedan 9 december, då han kom till gården, har han hunnit med kornas Gåva, Tindra och Doris två brunstperioder. Nu drar han vidare till nya gårdar för att fortsätta sitt arbete.


Korna Gåva och Tindra, 10 år, och Tindras dotter Doris, 1 år, hör till den utrotningshotade rasen Bohuskullekor. För att se till sin ätt har tjuren Birger varit på besök.
Man kan säga att du dragit ditt strå till stacken, eller?
– Ja, jag tycker det är viktigt att vi värnar om oss och vår svenska lantras så att det inte blir inavel. Vi är ju inte så många kvar. Jag är den äldste av fem könsmogna tjurar i landet och så har vi sex tappade tjurar i den svenska genbanken och här på Stättared finns tre av Sveriges 37 hondjur.
Hur har arbetet gått då tycker du?
– Jag känner mig nöjd i alla fall. Vi får hoppas på bra resultat.
Är det någon av korna du känner att du kommit närmast?
– Nej, jag måste säga att de är lika fina alla tre. Fast lilla Doris är lite påstridig ibland. Hon går efter mig hela tiden. Men hon är ju bara ett år också så det får man ha överseende med.
Du föddes ju på julafton 2007, är du i dina bästa dagar nu?
– Ja, det får jag säga. Jag känner mig stark och jag har inget behov av att komma till ro hemma på gården i Bohuslänska Ljungskile än.
Vad händer nu då? Vart tar du vägen härnäst?
Min ägare, Carolina Jonsson, är genbanksansvarig i Föreningen Allmogekon och tillsammans med avelsrådgivarna i föreningen bestämmer vi vilken gård jag ska åka vidare till.
Vet du hur många barn på bygden du har egentligen?
– Nej, jag vet inte det riktigt men fler ska det bli i alla fall, det vet jag!
Men då får vi gratulera dig för en förhoppningsvis lyckad insats och önska dig ett fruktbart liv.
– Tack så mycket. Det var roligt att vara här. Det är en fin visningsgård och jag är glad att vår ras av kulliga kor, en typ av fjällko, finns här. Vi har ju inte horn heller så det är ju lite säkrare för barnen som kommer hit och hälsar på.

Tolk: Janne Fors, gårdsföreståndare

Anna Demert


FAKTA BOHUSKULLETJUREN BIRGER
AKTUELL Fyllde 3 år på julafton och har snart avklarat sitt besök hos korna på Stättareds 4H-gård
BOR I Ljungskile, fast oftast på resande klöv
FAMILJ Stor familj i hela Sverige.
JOBBAR SOM Häradsbetäckare


...tänk vad man får vara med om som frilans... :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar